DENNÍK ŠPORT

RADA VODIČOM

Nie každý deň sa začína bez stresu....

Ráno letmý pohľad von oknom na auto a v tom stres, stiahnutie hrdla a už len formálna otázka do rodinného pléna či niekto nepreparkovala auto. Nasleduje telefonát na políciu, a ohlásenie krádeže vášho motorového vozidla.

Je teda nutné zabezpečiť auto proti krádeži, a to buď elektronickým, alebo a mechanickým systémom. Medzi elektronické patria alarmy a imobilizéry a medzi mechanické napríklad Construct či Defend Lock. Práve k týmto mechanickým pribudol pred dvoma rokmi jeden netradičný, s označením ZEDER.

Je paradoxom, že práve na jeho vývoji sa podieľal človek, ktorý si odsedel za mrežami takmer sedem rokov za krádeže aut. Mechanické zabezpečenie Zederlock je postavené na uzamknutí tyče riadenia. Ak ste sa pousmiali v domnienke, že ide o klasické zamknutie volantu takmer neškodnou "hokejkou", ste na omyle. V tomto prípade sa jedná skutočne o zamknutie tyče riadenia. Systém Zeder má svoju najväčšiu prednosť v tom, že keď sa natrvalo umiestni na spomínanú týč riadenia, a uzamkne sa, znemožní otáčanie volantom a znehybnia sa aj kolesá. Aj keď by bol zlodej v tomto prípade akokoľvek zručný, vymontovať volant, demontovať airbag, týč riadenia, k tomu plasty, kabeláž,viacere skrutky a naspäť namontovať novú tyč riadenia aj s volantom, je technicky aj časovo veľmi náročne. V tomto prípade sa tak stáva auto pre zlodeja nezaujímavým. Vedľa stoja zvyčajne ďalšie autá, ktoré nie sú vybavené týmto mechanickým zabezpečením.

Ak by sa aj zlodejom podarilo auto naštartovať, alebo by ho chceli odtiahnuť na lane, ťažko s tým niečo urobia, ak sú kolesá vytočené do jedenej zo strán. Nájde sa veľa silných zlodejov, ktorí v domnienke, že zlomia západku, vniknú do auta. Kliny, ktoré zabezpečujú týč riadenia vydržia záťaž 6 ton(!). Skôr povolí spodný úchyt na volante. Kolesá však stále zostávajú zablokované. Výrobcovia mysleli aj na bezpečnosť pri jazde. O spoľahlivosti Zederlock -u hovoria certifikáty platné pre celú EU a potvrdenie kvality ISO 9001.

Je teda na vás či si necháte do vášho nového auta namontovať tradičné zabezpečovacie zariadenia, alebo niečo nové, čo je ešte stále pre "autičkárov", nezdolateľné a navyše akceptovateľné pre väčšinu poisťovní.