PROFI AUTO

Neprekonateľný?

Na Slovensku sa objavil nový mechanicko-elektronický zabezpečovací systém

Zeder, ako znie jeho názov, zamyká a znehybňuje volant. Podľa testov by ho nemala prekonať ani sila niekoľkých ton. Získal viacero medzinárodných ocenení a certifikátov bezpečnosti platných pre celú európsku úniu a disponuje odporúčaniami ministerstiev vnútra a dopravy viacerých štátov. Testu ho podrobila aj nezávislá Slovdekra, samozrejme, schválilo ho aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii SR a uznali ho viaceré poisťovne fungujúce na našom trhu. Zariadenie sa umiestňuje natrvalo na tyč riadenia, ktorá sa však pri montáži nepoškodí.

Najväčšou prekážkou pre zlodeja áut je totiž práve zablokovaný volant s vytočenými kolesami. Vtedy, aj keď sa zlodejovi podarí naštartovať motor, s autom nedokáže odísť a aj na odťahovacie auto ho možno vytiahnuť len s pomocou špeciálnych podložiek, alebo ho naložiť dvíhacím ramenom. Aby páchateľ mohol odísť s autom zabezpečeným systémom Zeder po vlastných, musel by vytrhnúť airbag (ak ho má vo výbave), odmontovať volant, všetky plasty, káble, odstrániť skrutky zaliate tekutým kovom, vybrať celú tyč riadenia, spätne namontovať novú a všetko vrátiť do pôvodného stavu. A to je práca na niekoľko hodín v servise, nie na ulici. Iný spôsob demontáže uzamknutej tyče riadenia neexistuje. Zeder však okrem mechanického zabezpečenia volantu znemožní aj samotné naštartovanie motora. Kábel, ktorý vedie od spínacej skrinky k štartéru, je totiž prepojený cez mikrospínač a relé ovládač jedinečným kľúčom. Vstup do vložky je skonštruovaný tak, že sa doň okrem špeciálneho dutého kľúča nedostane nič. Ani skrutkovač, ani vrták a ani tzv. lámač. Akýkoľvek násilný pokus o prekonanie systému vedie skôr k poškodeniu iných častí auta. Napríklad pri pokuse o krádež Audi sa poškodilo uchytenie volantu, klin zabezpečovacieho systému vydržal a tyč riadenia ostala zablokovaná. Zlodejom nepomôže dokonca ani tekutý dusík, ktorým by zmrazili vložku alebo iné časti systému. Pri podobnom pokuse a po silných úderoch sa tyč riadenia neuvoľnila, poškodil sa len otočný mechanizmus. Ďalším prínosom zamykania volantu je, že sa v zamknutej polohe nedá odmontovať airbag, pretože nie je prístup ku skrutkám. Zeder možno namontovať prakticky na akékoľvek auto. Zámka je zo spodnej strany stĺpika riadenia. Nevidieť ho, takže neruší vzhľad interiéru auta, ale je k nemu ľahký prístup. Samozrejme mimoriadnu pozornosť venovali konštruktéri tomu, aby nedošlo k zamknutiu volantu počas jazdy.

Záver

Každému je jasné, že neukradnuteľné auto neexistuje. Ku každému systému treba istú úroveň zručnosti zlodeja. Malicherný zlodejík určite nedokáže prekona» komplikovaný zabezpečovací systém, no pre organizovanú skupinu s patričným vybavením to zrejme nebude problém. Platí však pravidlo: čím zložitejší a odolnejší je zabezpečovací systém, tým je vyššia pravdepodobnosť, že zlodejom odolá. Zároveň si treba uvedomiť, že ak bude vedľa seba stáť viacero áut, zlodej si celkom určite vyberie to, ktoré má najhoršie zabezpečenie resp. to, ktoré ho nemá vôbec.