HOSPODÁRSKE NOVINY

Bez riadenia si ani zlodej neporadí

Krádeže automobilov v našich končinách, žiaľ, pretrvávajú, a keď zlodej naloží vyhliadnutý model na odťahovacie auto, nič mu v krádeži nezabráni. Hoci napríklad v Srbsku a Čiernej Hore policajti systematicky kontrolujú aj odťahovačky. Práve tam sa zrodila myšlienka na výrobu mechanického ochranného systému Zeder, ktorý blokuje tyč riadenia, a teda maximálne znemožňuje s autom odísť. Je v ponuke bezpečnostných systémov na Slovensku najmladší.

Klasické systémy

Medzi prvými bol takzvaný hák na volant. Na jeho prekonanie stačí skvapalnený dusík a kladivo alebo pílka. Najčastejším spôsobom, ako si chránia svoj majetok majitelia automobilov, je elektronický alarm. Spočiatku bolo slabinou tohto systému to, že kód sa dal jednoducho skopírovať. Výrobcovia teda prišli s tzv. plávajúcim kódom, ale ani ten nie je pri ochrane majetku veľmi účinný, lebo stačí prestrihnúť káblik a využiť iný spôsob štartovania pomocou vlastného (zlodejského) "modemu". A vždy je šanca odtiahnuť kradnuté auto na lane alebo s vyšliapnutým spojkovým pedálom. Vari najďalej postúpili pri ochrane pred krádežou auta tzv. Lo Jack, čiže satelitný vyhľadávač ukadnutých vozidiel. Ten mapuje pohyb konkrétneho vozidla, no ak ho zlodeji naložia na kamión alebo odťahovačku a skryjú v garáži, je hľadanie ukradnutého vozidla zložité. Nevýhody ochranných systémov sú v tom, že vždy sa dajú nejakým spôsobom narušiť, respektíve sa dá auto odviesť na odťahovačke.

Nápad zo Srbska

Spomínané nevýhody brali do úvahy tvorcovia systému Zeder. Jeho princíp nám priblížil Saša Dragaš, jeden zo zakladajúcich členov skupiny: "Zeder v servise natrvalo primontujú na tyč riadenia. Najväčšou prekážkou pre zlodeja je zablokovaný volant s kolesami vytočenými do strany. Auto sa teda nedá odtiahnuť pomocou lana. Samotný mechanický zabezpečovací systém sa obsluhuje veľmi jednoducho pomocou špeciálneho dutého kľúča, z ktorého sa nedá vyrobiť duplikát. Kým je volant znehybnený, nedá sa odmontovať airbag a násilný pokus o prekonanie vedie skôr k poškodeniu iných častí, než k uvoľneniu riadenia. Zlodejovi nepomôže ani skrutkovač, vrták, ba neúčinný je dokonca aj tekutý dusík. Aby zlodej systém prekonal, musí odstrániť airbag, odmontovať volant, všetky plasty, káble, odstrániť skrutky zaliate tekutým kovom, vybrať celú tyč riadenia, spätne namontovať novú a všetko vrátiť do pôvodného stavu, aby sa dalo s autom odýsť. A taká náročná operácia sa mu v konečnom dôsledku nevyplatí. Mechanická zábrana je pritom takmer nevyditeľná a dá sa namontovať prakticky na každé auto bežnej značky. Systém Zeder už získal viacero medzinárodných ocenení a certifikátov - aj v štátoch Európskej únie. Na Slovensku má certifikát ministerstva dopravy a uznali ho tiež niektoré poisťovne. Jediným "boľavým" miestom systému je možnosť, že zlodeji naložia auto na odťahovačku. Na to by však potrebovali žeriav.